Det nya året

0kommentarer

Hej kompisar!
Är nu tillbaka i Uppsala efter jul i Frankrike, några intensiva dagar i Stöckhölm och sedan lite tumult här i Uppsala. Kan ju börja med Frankrike.
Flög till Frankrike den 22:a december och for hem till Jean-Charles barndomshem strax utanför Bellegarde, en bit från den större staden Orléans. Kom dit och välkomnades av crêpes med mamma Nicoles hemmagjorda sylt till (MUMS). Dagarna flöt på i liknande stil med hela franska familjen hemma, god mat osv. Den 24:e var det stor middag med ca fyra små för-förätter (lax på plätt, grodlår, någon form av skaldjursgryta och ostron(?!)), hemmagjord ravioli fylld med hummerkött till förrätt, rödvinsmarinerat viltsvinsgryta med polenta till huvudrätt, massa ost och bröd och sist en efterrätt som var någon liten annanassorbet-, maräng- med annanas-skapelse haha. Kan säga att jag var mätt efter det. Den 25:e var det "riktiga" julfirandet, så dagen började med julklappsöppning. Sen fyllde pappa Jean-Luc 60 år den dagen, så det firades såklart också med middag och festligheter på kvällen. Kommer inte riktigt ihåg vad vi åt faktiskt, men foie gras åt vi någon av dagarna i alla fall. Efter jul och födelsedagsfirande så åkte vi iväg på en del utflykter så kollade bland annat på Napoleons slott i Fontainebleau, kikade på katedralen i Orléans och vandrade omkring. Tog leriga promenader kring huset i Bellegarde och mös framför brasan med en katt i knät efteråt. Fick testa sniglar sista dagen också.. Hade det helt enkelt så bra och mysigt som man kunde ha det.
 
Kom hem till Sverige den 30:e och då skrev jag ju lite kort. Sov några timmar och körde till jobbet. Jobbade sen den 2:a och 3:e också. Klämde in kompisar och lite annat däremellan. Blev några intensiva dagar med lite lite sömn. På själva nyårsafton var jag med Mårten och käkade finmiddag på MAX. Vi hade egentligen tänkt åka in till stan för någon fest vid 22-23tiden. När klockan blev 22 och det var dags att åka var båda så trötta, så vi stannade hemma och såg på en film istället. Kollade på fyrverkerierna vid tolvslaget och gick sedan in igen för att se färdigt på filmen. När jag skulle få skjuts hem sedan, vid 01 kanske, var det en soptunna som brann ute på parkeringen, så då var det bara att ringa 112 och vänta på brandkåren. Dramatisk start på det nya året.
 
Hade bestämt mig för att åka tillbaka till Uppsala tidigt på söndagen så att jag skulle hinna plugga både söndag och måndag, men vaknade med huvudvärk och illamående vid 10 på söndagen. Tog en ipren och däckade på soffan en stund innan jag orkade packa. Var verkligen inte pigg, blev helt utmattad av packandet. Körde till Uppsala och fick hjälp med att handla. När vi kom till lägenheten däckade jag så mamma hjälpte mig att packa upp varorna osv. Jag fortsatte att må illa och kräktes vid 19. Mamma åkte då hem fort som attan och jag la mig för att sova. Sov till och från fram till 23 då jag somnade för natten. Vaknade vid 09 dagen efter och var alldeles febrig, snurrig och illamående. En himla huvudvärk hade jag också. Hade några febertoppar och mådde inte alls bra. Kände mig känsligare mot ljus än vanligt, och tyckte att infektionen kändes annorlunda jämfört med hur det är när jag är sjuk "som vanligt". Blev väl nojig över att det skulle vara något konstigt, hjärnhinneinflammation eller liknande, så kollade runt på vårdguidens hemsida. Ringde sedan rådgivningen och fick rekomendationen att åka in till sjukhuset och i alla fall utesluta hjärnhinneinflammation. Tog taxi till akuten och mötte världens snällaste storasyster där vid 18. Blev skickad till infektionsmottagningen och fick lägga mig i ett rum där för att invänta doktorn. Tog några standardprover med tryck, blodprov osv. Hade bara 37.4°C då. Fick vänta i några timmar till och när sjuksyrran kom tillbaka och tog tester igen hade jag 39.8°C. Hon blev orolig och satte in dropp eftersom jag inte druckit och ätit ordentligt på två dygn. Vid 22 stängde infektionsavdelningen, så då skjutsades jag till akuten för att invänta doktorn. Tog tempen igen som var uppe i 39.9°C och fler blodprover. Fick till slut träffa infektionsläkaren vid 23 och fick då lämna urinprov och fick svaret en timme senare att jag antagligen hade urinvägsinfektion pga högt antal vita blodkroppar i urinen? Så illamående och hög feber var alltså urinvägsinfektion? Så ologiskt haha. Fick en veckas antibiotika utskrivet, så jag hade antagligen den allvarligare formen av urinvägsinfektion, så kallad njurbäckeninflammation? Jobbigt att åka in och hänga på sjukhuset i sex timmar, men skönt att jag gjorde det så här i efterhand.
 
Idag mår jag i alla fall bättre, orkar vara vaken, sitta upp osv. Tror nog till och med att jag orkar se en film nu haha. Har bestämt mig för att inte gå till skolan imorgon heller, har inte kunnat äta som vanligt och så än. Hoppas att jag är tillbaka som vanligt på torsdag i alla fall.
 
Himla dramatisk start på år tjugohundrafjorton.
Nu blir det film och vila.
Puss.

Kommentera

Publiceras ej