KONY

0kommentarer

Hej!
Vaknade tidigt imorse och kunde inte somna om så satte mig vid datorn. Såg på KONY 2012. Blev berörd men också skeptisk. Ni som inte sett den borde se den.

Den har ett jättebra budskap: slut på kriget i Uganda, inga fler barnsoldater, trygg uppväxt för barn, tillsammans kan vi mycket osv osv. Men är verkligen KONY 12 rätt sätt? Tar verkligen alla hemskheter slut så fort Joseph Kony tas till fånga? Finns det ingen mer aktiv i organisationen LRA som tillfångatar barn i Uganda?

Det är ändå viktigt att veta. Att se och förstå vad som händer. Därför är videon jättebra, och det är kanon att så många länkar den på facebook. Jag själv inkluderad. Men samtidigt visar videon endast en sida av problemet. Här tas de andra sidorna upp och preoblemet visas på ett lite annat sätt. Exempelvis vänder sig Invisible Children till Ugandas armé, vilket heller inte är så jättebra. Eftersom Joseph Kony använder sig av barnsoldater vore det kanske inte en jättebra idé med en strid mella Ugandas och Kony's armé.

Grundarna till Invisible Children med Ugandas armé och vapen. Kanon.

Åh, jag vet inte. Det är jättebra att folk bryr sig och så, men hur många kommer egentligen köpa action-kitet och affischera? Ja, folk engagerar sig, men är det rätt sätt? Kommer det att göra skillnad?

Nä, nu har jag inte mer tid att fundera. Måste ta mig till skolan idag också. Full fart på en gång, imorgon blir det fysikprov. Kult.

Ha en fin dag friendz!

Kommentera

Publiceras ej