The deed is done!

0kommentarer

Nu är det oficiellt, jag är blodgivare!

Idag var jag och Filip in till stan för att lämna blod. Fick veta där att jag enligt senaste blodprovet hade för låga blodvärden för att lämna blod. Så jag blev lite deppig, jag som har velat lämna blod i en evighet. Sköterskan sa att vi kunde ta ett nytt och se om det var bättre idag ändå. Senast hade jag haft 118 gram hemoglobin per liter blod. Gränsen för att få lämna var 125 g/l. Så jag tog ett nytt blodprov och fick lite besviket vänta medans Filip fick börja tappningen på en gång. Sköterskan kom tillbaka och sa att det var 129 g/l idag, så jag fick lämna. Wohoooooo! Idag fick jag alltså lämna blod för första gången!

Efter blodgivningen slog vi oss ner i en soffa och tog så mycket fika vi bara kunde. Namnam. Jag drack kaffe igen, första gången sen jag var sjuk i början av januari. Misstänker att jag kräktes på grund av koffeinförgiftning då. Den dagen hade jag druckit nästan 7 muggar kaffe ≈ 1,5 liter. Så jag har inte varit så sugen sedan dess, men idag tog jag faktiskt lite.

Som tack för blodet fick man en fin liten pin i form av en bloddroppe, ett litet mobilsmycke med sin blodgrupp, en valfri gåva och järntabletter. Jag tog en fin blå kaffemugg som gåva. Vi tog oss hem, lite trötta och snurriga. När jag skulle äta här hemma märkte jag hur gaffeln darrade och min finmotorik var inte den bästa. Hehihho.

Har funderat lite och tror att jag kanske har järnbrist. Har varit riktigt trött på sistonde och inte riktigt vetat varför. Trodde att det var mörkret som var orsaken, men att jag hade låga blodvärden gjorde mig fundersam. Jag tränar ju ändå en del och borde inte ha så lite hemoglobin? Ska nog köpa nya järntabletter när de jag fick idag tar slut!

Fick sticka i båda armarna eftersom jag fick ta ett nytt blodprov innan själva tappningen.

Järn, järn och mera järn!

Min blodgrupp var A+.

Så nu ska jag göra lite miniplugg och sedan lägga mig tidigt.
Blodgivarn signar ut.

Kommentera

Publiceras ej